#30 Gör en sorkskrämma

Peder har ett tips på hur du ser vindriktningen och slipper sork på samma gång.

10 vill slöjda detta
Loading...

Sorkskrämman är en form av vindflöjel, och fungerar bättre ju större vindfång den har. Vindfånget gör att propellern alltid står rakt mot vinden, och en propeller av aluminium snurrar väldigt lätt.

En sådan här sorkskrämma är så vindkänslig att den rör sig i stort sett hela tiden. Samtidigt som den är något hotfullt (för sorken) som rör sig uppe i luften så låter den och sänder vibrationer ner i marken. Sorkar vill ha lugn och ro, så förhoppningsvis håller de sig borta. Sorkar eller inte, den är i alla fall ett roligt inslag i trädgården.

Material
Grenklyka
Stolpe, en rak pinne, kvastskaft e.d.
Två aluminiumburkar, en 50 cl och en 33 cl
En svetstråd, 1,6 mm eller grövre
Tre stycken skruvöglor, om man inte gör dem själv.
Ståltråd, 0.6 mm, att ”sy” med
En skruv

Verktyg: sax, sekatör, kniv, skruvmejsel, rundtång och avbitartång

Vindfånget:
Efter att ha samlat ihop det material man ska använda börjar man med vindfånget som görs av en uppklippt 50 cl burk. Vindfånget kan sättas fast på olika sätt, spika, sy med ståltråd (som på bilden) eller träs in i klyvda ändar. Om man har en färsk grenklyka är det lätt att klyva från ändarna med en kniv, och där trä in vindfånget. Om man syr fast med ståltråd, tänk på att inte dra åt för hårt, aluminium är mjukt och går lätt sönder.

Propellern:
Propellern görs av en 33 cl burk. Aluminium klipps lättast med en vanlig hushållssax, men man kan behöva någon grövre tång eller plåtsax för att ta sig igenom burkens övre kant. När man klippt bort toppen på burken klipper man snitt rakt ner, klipp det första och andra snittet mittemot varandra, ”klockan tolv” och ”klockan sex”, det tredje och fjärde snittet ”klockan 3” och ”klockan 9”. De fyra återstående snitten görs mittemellan de tidigare snitten så att det blir åtta ungefär lika stora flikar som sedan viks ut som vingar.

Vingarna måste vinklas lite så de fångar upp vinden. Mittpunkten på propellern, där ett hål ska borras, kan man hitta med hjälp av en passare som man ställer in med ögonmått och drar tre märken från olika håll. Då är det lätt att se var centrum är. Hålets dimension ska vara högst 0,5 mm större än skruven. Hålet i propellern nöts med tiden och det kan efter ungefär ett år vara dags att byta propeller.

Montering:
Axeln mellan grenklykan och stolpen görs av en svetstråd, avsedd för gassvetsning, som är minst 1,6 mm i diameter. Borra ett hål, lika stort som svetstråden i grenklykan. Hålet placeras där grenklykan, med vindfång och propellern monterad, har sin balanspunkt. Gör en krok på övre delen av svetstråden och slå ner i grenklykan så den sitter fast. Axeln behöver inte sticka ner mer än 20-30 cm.

Öglorna som axeln löper i kan man göra själv av svetstråden, eller använda köpta öglor. Den nedersta öglan klämmer man ihop så att axeln står på den, den fungerar som ett stopp. Den näst nedersta öglan placeras ganska nära stoppet, så axeln inte kan hoppa ur. Det behövs minst två öglor förutom stoppet, men man kan behöva fler beroende på grenklykans storlek och längden på axeln.

Text och foto: Peder Strådahl, hemslöjdskonsulent i Stockholms län. Läs mer om slöjdverksamhet i Stockholm här

Vad tycker du?

Du måste vara inloggad för att kommentera.